Błędy są super!

Osobiście mam problemy z perfekcjonizmem. W szkole zawsze dążyłam do tego żeby być najlepszą – momentami zaczęłam sobie odpuszczać stwierdzając, że nie można być najlepszą ze wszystkiego i wybierałam przedmioty, które mnie interesują.

Po jakimś czasie zaczęłam poświęcać się projektom. Angażowałam się w różne przedsięwzięcia i cierpliwie dłubałam w nich tak długo aż zaczęły zadowalać właśnie mnie. Uważałam to za zdrowe podejście dopóki poprzeczka jaką zaczęłam sobie podwyższać zaczęła znajdować się tak daleko, że nie byłam w stanie jej dosięgnąć.

Dlaczego nie zezwalamy sobie na błędy?

Panikujemy kiedy coś nam nie wychodzi, kiedy nie dzieje się tak jak byśmy chcieli. Przekładamy nasze poczucie wartości na to czy projekt zostanie oceniony dobrze czy źle.
A jeśli źle? Pojawia się blokada, poczucie beznadziei, nasz nastrój się obniża. I zaczyna się gonitwa myśli czy ja się do tego nadaję? Przecież NIC mi nie wychodzi.
Nic?

Ponoć błędy są po to abyśmy je mogli popełniać…

Powtarzam to sobie każdego dnia. To tak naprawdę one nas kształtują, a przy odpowiednim podejściu i w odpowiedniej dawce są niezwykłym paliwem, które zmusza nas do działania. Wszystko zależy od tego czy wyciągamy z nich wnioski – jeśli tak to nic nie stoi na przeszkodzie – róbmy ich jak najwięcej bo są najcenniejszą lekcją.

Jak mówi mój rodzony ojciec – zrobiłaś coś źle? Wyciągnij wnioski, nie rób tego więcej i popierdalaj od początku.

bledy-sa-super-01
Bywały miesiące, że też tak powtarzałam dopóki nie odkryłam, że tak naprawdę panicznie się ich boję. Potrzebuję ciągłych pochwał, bo to na nich opieram swoje poczucie wartości. Bez nich czuję się jak dziecko we mgle, które nie wie gdzie iść. I nie mogę sobie przetłumaczyć tego, że mam 24 lata i mam prawo i obowiązek uczyć się.
Może i ktoś rodzi się geniuszem, ale to praca i wysiłek są podstawą wszystkiego. Owszem – nikt nie lubi błądzić i nikt nie czuje się z tym dobrze. Ale warto dać sobie szansę i margines błędu. O ile nie są to loty w kosmos ani operacja na otwartym mózgu to mamy prawo się wywracać. Warto sobie to prawo przyznać.

Zaczęłam zauważać, że wszystko co robię traktuję tak osobiście, że nagle przestałam być w stanie przyjmować krytykę. Krytyka nie oznacza bezsensownego hejtu. To czyjaś opinia o naszej pracy poparta konkretnymi argumentami. Warto ją wysłuchać z dystansem. Popatrzeć na swoją pracę z innej strony, usiąść obok i cierpliwie notować uwagi.

Następnym krokiem jest jeszcze większa blokada – przestałam konsultować to co robię z innymi. Czy to dobrze? Wątpię…

Strach przed porażką, błędami i potknięciami jest tak ogromny, że paraliżuje nas w swoich działaniach. Jest jak choroba, której trzeba się jak najszybciej pozbyć z naszego organizmu. Nikt nie jest idealny, warto próbować i działać nawet jeśli nasze działania poprowadzą nas w maliny.

Grunt, to następnym razem nie robić świadomie tego samego.

Processed with VSCO with a8 preset
Processed with VSCO with a8 preset

Dobry nauczyciel, partner, szef i przełożony nie będzie oceniał ciebie na podstawie tego, że nie napisałeś wystarczająco satysfakcjonującego tekstu, albo wykonałeś projekt który wymaga poprawek.
Chyba, że twoje lenistwo było większe i nie wystarczająco przyłożyłeś się do zadania – to już oddzielna sprawa…

A nawet jeśli pobłądziliście życiowymi decyzjami – nie ten kierunek studiów, praca, wyjazd do drugiego miasta… I po kilku miesiącach nadal macie tego świadomość, że to była zła decyzja to warto pogadać samemu ze sobą i podjąć działanie żeby zmienić to z czym się męczymy.
W końcu to dotyczy nas – najbliższych i najukochańszych nam istnień.

Pokora i wybaczenie samemu sobie jest oczyszczająca i otwiera kolejne drzwi i ścieżki. Jeśli zaufacie sobie, że gdziekolwiek was rzuci to wszystko się dobrze poukłada… to wierzcie mi ale naprawdę – tak będzie.

I nagle najgorszy błąd staje się najcudowniejszym impulsem, który może zaprowadzić nas do tego czego pragniemy i o czym naprawdę marzymy….

Powodzenia, trzymam za was kciuki.

Skomentuj

